FinOps
På denne siden finner du nyttig informasjon, relevant veiledning og MPS sine anbefalinger for offentlige virksomheter som vurderer å starte eller videreutvikle sitt arbeid med FinOps.
Bakgrunn
Skytjenester har endret måten IT anskaffes på. Der det tidligere var vanlig å gjennomføre regelmessige investeringer i infrastruktur, gjerne med flere års mellomrom, har skytjenester vokst frem som et reelt alternativ. Kjøp av skytjenester skiller seg fra rene investeringskjøp ved at kostnad langt på vei følger av løpende ressursforbruk. For å sikre at organisasjonen får maksimal nytte av sine skytjenester, er det derfor nødvendig å regelmessig vurdere virksomhetens ressursforbruk, og utnytte tilgjengelige rabatter og mekanismer i leverandørenes prismodeller.
Et annet viktig skille mellom skytjenester og investeringskjøp, er at kjøpsbeslutningen tas på et lavere organisatorisk nivå enn tidligere. For å sikre kostnadseffektivitet er det derfor viktig at ledelsen forsikrer seg om at ansvarlige personer hensyntar kostnad i sine beslutninger og at det fasiliteres for samarbeid på tvers av relevante fagdisipliner i organisasjonen.
FinOps-rammeverket forvaltes av FinOps foundation og ble opprinnelig utviklet som et rammeverk for å styre kostnader relatert til kjøp av allmenne skytjenester innen IaaS og PaaS. I senere tid har rammeverket blitt videreutviklet til å fokusere på å maksimere forretningsverdien av skytjenester. Enkelt forklart innebærer det at virksomheter igjennom sitt arbeid med FinOps søker å få mest mulig verdi igjen for de kronene som investeres i skyen.

Les mer om FinOps
FinOps er en kombinasjon av de engelske ordene Finance og DevOps, og er en praksis innen IT som jobber mot optimal bruk av skyplattformer. Finance innebærer tett samarbeid mellom økonomi og IT for å sikre at organisasjonens skykostnader blir nøye overvåket, analysert og optimalisert. Dette inkluderer aktiviteter som kostnadsallokering, dataanalyse og kontinuerlig kostnadsoptimalisering. DevOps på den andre siden, er en tilnærming som fokuserer på å forbedre samarbeidet mellom utviklings- og driftsteam for å akselerere programvareutvikling og leveranseprosesser.
FinOps-rammeverket forvaltes av FinOps foundation som i tillegg til forvaltning også fungerer som en møteplass for FinOps praktiserende fra hele verden.
Målsetning
Rammeverket som presenteres er basert på FinOps-rammeverket, men forsøkt operasjonalisert slik at det vil være lettere å relatere seg til for IT ansvarlige i norsk offentlig sektor. Målet er å sette offentlige virksomheter i bedre stand til å optimalisere og drifte sine skytjenester på en kostnadseffektiv og miljøvennlig måte.
Om rammeverket
Rammeverket er delt inn i fire faser: innføring, oppsett & struktur, optimalisering og forvaltning. For de som er usikre på eget modenhetsnivå, anbefales det å starte med innføring og oppsett & struktur før man beveger seg inn på optimalisering og forvaltning. Hensiktsmessig organisering, allokering og oversikt over kostnader samt grunnleggende aktiviteter som budsjettering og varslinger er en forutsetning for å dra nytte av aktivitetene knyttet til optimalisering og forvaltning.
Innføring er ment for virksomheter som vurderer å starte arbeidet med FinOps, men er usikker på eget modenhetsnivå og hvordan arbeidet bør organiseres. Lær mer om livsløps-modellen, sentrale roller, viktigheten av tverrfaglige samarbeid og hvordan bli kjent med styrkene og svakhetene til egen virksomhet gjennom foranalyse av modenheten innen FinOps.
Oppsett og struktur er ment for virksomheter som har startet arbeidet med FinOps, men er usikker på hvilke aktiviteter og oppgaver som bør prioriteres først. Lær mer om tagging og merking, regler og retningslinjer, budsjetter og varslinger, samt dashboards. Disse aktivitetene vil hjelpe virksomheten med å få oversikt over sine skykostnader og forbruk.
Optimalisering vil være av interesse for de fleste, og inneholder en oversikt over viktige fokusområder og aktiviteter som kan benyttes for å optimalisere ulike skytjenester. Lær mer om prinsipper for optimalisering av de mest brukte IaaS, PaaS og SaaS tjenestene. Veiledningen vil bli utvidet med flere tjenester.
Forvaltning er ment for de mer viderekommende virksomhetene med som har implementert FinOps. Her vil du lære mer om hvor ofte ulike analyser bør gjennomføres og mulighetene som finnes innen opplæring, sertifiseringer og støtteverktøy. Disse tiltakene vil hjelpe virksomheten med å opprettholde og videreutvikle FinOps-området fortløpende.
Rammeverket gir en oversikt over viktige fokusområder innen FinOps, beskriver sentrale aktiviteter og tiltak og fremhever det vi anser som beste praksis på hvert område. Rammeverket inkluderer også nyttige linker til relevant veiledning fra sentrale leverandører og våre forslag til ansvarsmodeller presentert i form av HUKI-matriser der hvor det er relevant.
For de som er interessert
Strategi FinOps Q1 2024
MPS har tidligere utarbeidet en strategi for FinOps.
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!
E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)