Optimalisering av SaaS
På denne siden vil du lære mer om optimalisering av tjenester innen Software-as-a-Service (SaaS).
Beskrivelse
Når en tjeneste kjøpes som SaaS, er det leverandøren som er ansvarlig for drift og vedlikehold av underliggende infrastruktur og plattform. Som følge av dette, er prinsippene for optimalisering av SaaS noe annerledes sammenlignet med IaaS og PaaS.
Hvilke tiltak og aktiviteter som har størst effekt, vil avhenge av den enkelte leverandørs tjeneste og valgte prismodell. Det som gjør optimalisering av SaaS komplisert, er at forhandlingsmuligheter, prismekanismer og lisens-metrikker varierer avhengig av leverandøren som benyttes og tjenesten som kjøpes. Dette forsterkes av at det finnes et svært stort antall ulike leverandører av SaaS, sammenlignet med IaaS og PaaS. For å lykkes med å redusere kostnader, er det derfor viktig å være godt kjent med leverandørens vilkår, bruke forhandlingsmakt til å fremforhandle gode betingelser, samt utnytte de mulighetene som finnes i leverandørens prismodeller/lisens-metrikker.

Beste praksis
Beste praksis er å gjennomføre strategisk oppfølging av virksomhetens viktigste SaaS-tjenester og utnytte mulighetene som ligger i konkurranseutsetting, forhandling og aktiv forvaltning av lisensporteføljen. Det anbefales også å benytte SCIM og single sign-on dersom det støttes av SaaS-tjenesten.
Forhandling
Adgang og mulighet til å forhandle, vil variere mellom ulike tjenester. Det er langt på vei grad av konkurranse og virksomhetens evne til å sette ulike leverandørers tjenester opp mot hverandre som gjør det mulig å fremforhandle gode betingelser.
På generelt grunnlag, er det større rom for å forhandle innen SaaS, sammenlignet med IaaS og PaaS, siden det er flere leverandører og tjenester å velge mellom. En vanlig utfordring er å skulle forhandle med store leverandører hvor virksomheten har liten makt og mulighet til å påvirke. En annen utfordring er å forhandle med leverandører av virksomhetskritiske løsninger, hvor bytte av leverandør vil medføre høye kostnader som følge av implementering, integrering med tilgrensende systemer og oppbygging av kompetanse.
Det er derfor viktig at virksomheten fortløpende vurderer sine muligheter og har en langsiktig strategi for hvordan ulike leverandører skal håndteres. Kraljic matrisen og porters femkraftsmodell er noen nyttige verktøy som kan hjelpe virksomheten med å vurdere sin forhandlingsmakt og velge riktig strategi.

Forvaltning

Den mest grunnleggende delen av SaaS-forvaltning er å sikre at leverandører følges opp jevnlig. Dersom det er åpning for det, anbefales det å gjennomføre regelmessige statusmøter med sentrale leverandører, hvor kostnader og bruk er et tema.
Aktiv styring av hvem som har tilgang på hvilke lisenser kan gi bedre kontroll og redusere kostnader. De fleste leverandører av SaaS tilbyr en portefølje bestående av flere ulike lisenser hvor kostnad varierer basert på hvilke funksjonalitet som er inkludert. Et tiltak er å innføre retningslinjer for hvem som skal ha hvilke lisenser. I tillegg bør det gjennomføres jevnlige gjennomganger av virksomhetens lisenser og bruken av disse. Målet er å avdekke lisenser som ikke benyttes eller er underutnyttet og justere lisensporteføljen deretter. Selv om virksomheten har inngått forpliktelsesavtaler som dekker store deler av lisensporteføljen, er det allikevel verdi i å ha god kontroll og oversikt over virksomhetens bruk.
Det vil i de fleste tilfeller også eksistere leverandør- eller tjenestespesifikke optimaliseringstiltak. Leverandørenes prismekanismer og lisensmodeller kan variere mye, for å lykkes med optimalisering av SaaS er det en forutsetning at man setter seg inn i og utnytter disse.
Sikkerhet
Aktiv forvaltning av SaaS kan også sees på som et sikkerhetstiltak. Ved å ta ibruk teknologier som single sign-on, SAML og SCIM kan man forbedre både brukervennlighet og sikkerhet. I tillegg automatiserer SCIM bruker-provisjonering og de-provisjonering, noe som sikrer at tilgangene er oppdaterte og reduserer risikoen for uautorisert tilgang. Dette reduserer også administrativ tidsbruk, da oppdateringer kun gjøres i virksomhetens identitetsløsning og synkroniseres til SaaS-leverandørens løsning.
Eksterne Lenker
Eksempler på optimalisering av SaaS tjenester
Atlassian Corporation
Beskrivelse
Atlassian Corporation er en ledende programvareleverandør kjent for sine verktøy som hjelper team med å samarbeide effektivt og administrere prosjekter. Selskapet tilbyr en rekke produkter, inkludert Jira for prosjektstyring og feilsporing, Jira Service Management som ticket-system for support-forespørsler, problemer og endringer, Confluence for dokumentasjon og samarbeid, og Trello for visuell prosjektstyring. Deres programvare er mye brukt i ulike bransjer, fra teknologi og finans til helsevesen og utdanning. Offentlig sektor er en hyppig bruker av Atlassian sin programvare, spesielt Confluence for dokumentasjon innen IT drift og Jira for prosjektstyring og Jira Service Management.
Automatisering av brukerhåndtering
Det finnes tredjeparts programvare fra Atlassian Marketplace som kan forenkle og effektivisere prosessen med å identifisere inaktive brukere og deaktivering av brukerkontoer i Jira og Confluence. F.eks. kan slike verktøy automatisk skedulere deaktivering av brukere basert på når de sist logget inn i systemene, og således automatisk frigjøre lisenser som kan allokeres til nye brukere med reelt behov for tilgang.
Atlassian støtter SCIM-protokollen. Akronymet står for System for Cross-domain Identity Management (SCIM) og er en standard for automatisering av utveksling av brukeridentiteter mellom IT systemer. Dette betyr at med f.eks. Entra ID som identitetsløsning, kan virksomheten lage brukergrupper som synkroniseres mot Atlassian, slik at brukerhåndteringen skjer i Entra ID uten behov for å opprette brukerprofiler inne i Atlassian-portalen.
Beste praksis tilsier at virksomheten skal bruke SCIM når dette er tilgjengelig fordi det forenkler prosessen rundt bruker-provisjonering og frigjør tid. For eksempel skal utviklere ofte ha tilgang til Confluence, Jira og Bitbucket, mens enkelte fra IT-drift kun skal ha tilgang til Confluence og Jira. Ved å opprette to ulike grupper i Entra ID – én for IT-drift og én for IT-utviklere – blir det enkelt å administrere tilgangene. Synkronisering med SCIM-protokollen mellom Entra ID og Atlassian sikrer en smidig oversikt over hvem som har tilgang til hvilke verktøy.
Øvrig veiledning
Indirekte versus direkte kjøp av SaaS
I tillegg til å kjøpe SaaS direkte fra produsenten av tjenesten, kan tjenesten i mange tilfeller også kjøpes indirekte gjennom andre skyleverandørers markedsplasser. Hvorvidt SaaS bør kjøpes på den ene eller andre måten, må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det er allikevel nyttig å være klar over at man har flere muligheter. Tabellen under oppsummerer noen relevante forskjeller mellom å kjøpe direkte og indirekte.
Kategori | SaaS kjøpt indirekte gjennom en markedsplass | SaaS kjøpt direkte fra produsent |
---|---|---|
Deployering | I leverandørens skyplattform. | Følger av avtalen med produsent. |
Integrasjon og tilgang | Applikasjonene er forhåndsintegrerte med skyplattformen og gir enkel tilgang, men kan ha mindre fleksibilitet og mulighet for spesialtilpasninger. | Direkte forhold gir bedre tilpasningsmuligheter i applikasjonen med direkte støtte fra produsent. |
Fakturering | Mottar konsolidert faktura der alle kjøp og abonnementer fra skyprodusenten blir sammenstilt. | Mottar egen faktura fra produsent. |
Pris | Ferdige priser uten rom for forhandling da dette er forhåndsbestemt i markedsplassene. I mange tilfeller vil SaaS konsum telle mot oppfyllelse av forpliktelsesplaner. | Større fleksibilitet rundt kontraktsvilkår og prisforhandlinger når man handler direkte med produsent/leverandør. |
Bring-Your-Own-Software-License (BYOSL)
Bring-Your-Own-Software-License (BYOSL) blir omtalt som et optimaliseringstiltak under veiledningen for IaaS og PaaS. Begrepet brukes om tilfeller der man benytter eksisterende lisenser eller kjøper lisenser gjennom separate avtaler og installerer eller tar dem i bruk i en annen leverandørs skyplattform. I enkelte tilfeller kan man oppnå betydelige kostnadsbesparelser ved å bruke BYOSL sammenlignet med å kjøpe de samme lisensene i skyplattformens markedsplass.
BYOSL omfatter flytting av allerede eksisterende lisenser, mens indirekte kjøp av SaaS (omtalt over) omfatter kjøp av nye lisenser.
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!
E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)