Tagging og merking
På denne siden vil du lære mer om tagging og merking, og hvorfor dette er en sentral del av FinOps.
Beskrivelse
En god tagging-praksis er avgjørende for kostnadskontroll fordi det gir virksomheten muligheten til å spore og tildele kostnader til spesifikke prosjekter eller avdelinger, noe som gir bedre innsikt i ressursbruk. Dette hjelper også til med ansvarliggjøring av kostnader og har således en oppmuntrende effekt i forbindelse med optimalisering.
Ved å tildele spesifikke tagger til ressurser, kan man enkelt identifisere hvilke avdelinger, prosjekter eller team som bruker hvilke ressurser og hvor mye de koster. Dette øker synligheten og ansvarligheten, noe som er essensielt for å optimalisere kostnadene og sikre at ressursene brukes effektivt. I tillegg gjør tagging det enklere å generere nøyaktige kostnadsrapporter og analyser, som igjen støtter bedre beslutningstaking og budsjettstyring. Som en del av sky-strategien til virksomheten må det defineres retningslinjer for bruk av tags, hvilke tags som er nødvendige og om disse skal håndheves gjennom påkrevde tags.
Dekningsgradsanalyser på tagging i skyplattformer gir virksomheten en oversikt over hvor godt ressursene er merket og hvor konsistent taggingen er implementert. Dette bidrar til å identifisere eventuelle mangler eller feil i taggingen, som kan føre til ineffektiv kostnadsstyring og ressursallokering. Ved å gjennomføre slike analyser kan virksomheten sikre at alle ressurser er riktig merket, noe som igjen forbedrer synligheten, ansvarligheten og optimaliseringen av skyressursene.

Beste praksis
Beste praksis innen tagging er å ha en definert tagging- og allokeringsstrategi utformet av både IT drift med bistand fra FinOps-ansvarlig og regnskap/økonomi. Videre er beste praksis å implementere påkrevde tags med forhåndsdefinerte felter for å sikre konsistens og unngå feil når sky-ressurser opprettes av IT drift. En overordnet dekningsgrad på 90% eller høyere er ansett som beste praksis for å kunne støtte rapporterings-mekanismene og rapporter, dashboards og visualiseringer.
Øvrig veiledning
Mal for tagging basert på beste praksis
Denne malen er på engelsk, ettersom de fleste begreper knyttet til landingssoner og skyinfrastruktur naturlig forekommer på engelsk. Det kan også være hensiktsmessig å bruke engelske tags, men det er selvfølgelig opp til virksomheten å velge språk som passer best for dem.
Tag Name | Description | Example tag Key name | Example Value |
---|---|---|---|
Application Name | Name of the application, service, or workload the resource is associated with. | Application | {app name} e.g. CRM, ERP, eLearning, Finance |
Service Class SLA | Service Level Agreement level of the application that this resource is associated with. This tag can be used to track which resources are subject to specific SLAs and ensure that you are not overpaying for resources that do not require high levels of availability or performance. | SLA | Dev, Bronze, Silver, Gold |
Business Criticality | Business criticality of the application that this resource is associated with. | BusinessCriticality | Mission Critical, Critical, Essential, Non-Essential |
Role Name | Name of the role provided by the resource. | Role | {role name} e.g. Web Server, Database Server, VDI, Firewall, Scanner, AD-Certificate Server etc. |
Environment | Deployment environment of the resource. | Env | Prod, Dev, QA, Stage, Test, NFT or simply Prod and Non-Prod |
Deployment Mechanism | How the resource was deployed. | DeploymentType | Pipeline, Manual (i.e. click-depolyment or CLI IaC etc.) |
Business Unit | Top-level division of your company that owns the subscription or workload the resource belongs to. In smaller organizations, this may represent a single corporate or shared top-level organizational element. | BusinessUnit | {Product Name} FINANCE, MARKETING, CORP, SHARED |
Cost Center | Accounting cost center associated with this resource. | CostCenter | {number} or value for Business Unit e.g. BA6000 |
Requester Name | User that requested the creation of this resource. | Requestor | {id} or {role} |
Owner Name | Owner of the application, workload, or service this resource is associated with. | Owner | {id} or {role} |
Approver Name | Person responsible for approving costs related to this resource. | Approver | {id} or {role} |
Created Date | The date the resource was created. | CreatedDate | {date} |
End Date | Date when the resource is planned to be retired. | EndDate | {date} |
Schedule a VM shutdown | When a VM can be turned off as per cron schedule defined; e.g. a developer VM that can be shutdown every day at 17:00. | vmScheduleOff | {cron schedule} |
Schedule a VM startup | When a VM can be automatically started as per cron schedule defined. | vmScheduleOn | {cron schedule} |
Priority of VM startup/shutdown | A number to indicate the grouping the VM is associated with to bring VMs down/up in a specific order for an application. e.g. to bring the DB server online first, then the application server, then the cache server and finally the web server. | vmSchedulePriority | {number} |
Maintenance Window | Maintenance window schedule as required | MaintenanceSchedule | {cron schedule} |
Eksempel på aktiviteter og ansvarsfordeling
Ansvaret for å definere og eie en tagging-strategi er ikke en FinOps-aktivitet. Derfor ligger det utførende ansvaret i denne HUKI-matrisen hos IT drift, eller de som administrerer skyplattformen i virksomheten. FinOps-rollen blir konsultert av IT-drift og skal sørge for at FinOps-relevante tags blir inkludert i den overordnede tagging-strategien.
En allokerings-strategi, derimot, vil være FinOps og økonomi/regnskap sitt ansvar. Allokeringsstrategien går ut på å koble sky-ressurser til de enhetene i virksomheten som eier dem og er ansvarlig for den faktiske kostnaden. Derfor er det viktig at både FinOps og regnskap/økonomi er konsultert i forbindelse med utvikling av en tagging-strategi, slik at korrekte tags kommer på plass som kan muliggjøre allokeringen av kostnader til eksempelvis de enheter, avdelinger, applikasjoner eller kostnadssentre som skal eie kostnadene.
Aktivitet | FinOps | IT ledelse | Produkteiere | IT drift | Regnskap |
---|---|---|---|---|---|
Definere tagging-strategi | KI | H | I | U | KI |
Dekningsgradsanalyse av tags | I | H | K | U | |
Korrigering av tags | KI | H | KI | U |
H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert
Eksterne lenker
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!
E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)