Dashboards

Dashboards

Dashboard for kostnadsrapportering i skyplattformer skal gi en visuell fremstilling av virksomhetens skyrelaterte kostnader.

Hvorfor er dashboards viktig?

Dashboards skal hjelpe virksomheten med å overvåke og administrere sine utgifter ved å presentere data på en forståelig måte. Dette kan være ved bruk av grafer, diagrammer og tabeller som viser kostnadsfordelinger, forbrukstrender og budsjettavvik. Bruk av dashboards gir ofte en bedre forståelse av økonomiske aspekter ved skyplattformene og skal bidra til mer informerte beslutninger.

Tilgjengeliggjøring av dashboards for relevante interessenter gir kostnadsinnsikt og fremmer eierskap til kostnadene. Slike dashboards kan også inkludere bærekrafts-rapporter.

For å få maksimal nytte av dashboards, er det viktig at virksomheten har oversikt over sentrale datakilder, har fordelt ansvaret for FinOps i sin virksomhet og opprettholder høy allokering ved bruk av tagging.

FinOps dashboards2
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Beste praksis

Beste praksis er å tilgjengeliggjøre dashboards med real time data for relevante brukere. Dette kan gjøres på flere måter, og hva som passer best for virksomheten vil avhenge av IT-miljøets størrelse, kostnader og modenhet. Beste praksis er å ta i bruk tredjeparts-verktøy eller ved hjelp av BI-verktøy med API-tilgang til aktuelle skyplattformer, hente ut relevant data, og tilgjengeliggjøre dashboards tilpasset virksomhetens behov.

Alternativer til beste praksis

Dette bildet er generert av kunstig intelligens

For virksomheter som ikke har et tredjepartsverktøy eller BI-verktøy, kan en alternativ løsning være at FinOps-ansvarlig laster ned kostnadsrapporter direkte fra skyplattformens portal for deretter å dele disse internt. Dette blir fort en tungvinn og manuell prosess, og er derfor ikke ansett som beste praksis.

Eventuelt er det også mulig å gi interessenter i virksomheten direkte tilgang til skyportalen slik at de kan logge på og følge med på sine kostnader, men dette vurderes å være mindre hensiktsmessig av følgende tre grunner:

1. Direkte tilgang til portalen for sluttbrukere kan medføre sikkerhetsrisikoer

Sikkerhetsprinsipper som Principle of Least Privilege betyr i denne sammenhengen at brukere som ikke har et reelt behov for tilgang til sky-plattformportalen heller ikke skal ha dette. Det blir derfor sett på som en bedre praksis å tilgjengeliggjøre dashboard med kun relevant kostnadsinformasjon til sluttbrukere, uten å eksponere dem for andre sensitive data eller funksjoner som finnes i portalene.

2. Vanskeliggjør sammenstilt rapportering

Når man benytter en egenutviklet løsning, gir dette også mer rom for konfigurering og tilpasning til virksomhetens og sluttbrukernes behov. F.eks. kan man lage dashboard i virksomhetens valgte BI-løsning som viser kostnadsdata fra flere skyplattformer og SaaS-produsenter i samme oversikt. Dette innebærer at man slipper å manuelt logge inn i flere portaler og løsninger for å kunne få nødvendig innsikt.

3. Portalene kan være komplekse og overveldende

Brukere som ikke er teknisk kyndige vil kunne oppleve en skyplattform som vanskelig å navigere og bruke. Et BI-dashboard kan derimot presentere kostnadsinformasjon på en mer brukervennlig og forståelig måte, tilpasset sluttbrukernes behov og modenhetsnivå.

Verktøy for utvidet rapportering

Det finnes verktøy fra skyleverandørene som utbedrer eksisterende funksjonalitet innenfor dashboards. Dette er i stor grad visualiseringer som gjøres i produsentenes allerede eksisterende BI-verktøy.

Microsoft Azure

For Microsoft Azure finnes det ferdige maler og koblinger mellom Azure-portalen og Microsoft Power BI. Lisenser til PowerBI kreves for å kunne benytte denne løsningen som også begrenser seg til kunder med Microsoft Enterprise avtaler.

Amazon Web Services

For AWS finnes det en løsning som heter Cloud Intelligence Dashboards (CID). Dette forutsetter bruk av Athena og Quicksight. Det vil påløpe kostnader for lisenser til AWS QuickSight, og bruk av AWS Athena.

Google Cloud Platform

I GCP finnes det maler for utvidet kostnadsrapportering med bruk av Google Looker og BigQuery. Looker forutsetter lisensiering og det vil være noen kostnader forbundet med BigQuery og lagring av kostnadsdata.

Open Source tools
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Rapporter for bærekraft

FinOps dashboards1
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Ved behov for å måle klimafotavtrykket knyttet til virksomhetens skytjenester, finnes det rapporter for dette i de fleste skyplattformene. Disse rapportene kan også benyttes til å dokumentere at FinOps-aktivitetene som gjennomføres i tillegg til å redusere kostnader, også bidrar til energieffektiv ressursbruk.

Microsoft Azure

Microsoft har utviklet en egen applikasjon med rapportering av bærekraft i skyen som baserer seg på PowerBI.

Amazon Web Services

Amazon Web Services har et eget dashboard for bærekraft i sin Cloud Intelligence Dasboards-løsning, hvor de bruker sine egne verktøy som QuickSight og Athena.

Google Cloud Platform

Google har også funksjonalitet for å estimere klimafotavtrykket av skytjenester, kalt Carbon Footprint dashboard.

Oracle Cloud Infrastructure

Oracle har på sin skyplattform det de kaller for Carbon emissions analysis.

Utfordringer rundt datasett

Kost- og forbruksdata fra sky kan raskt bli enorme datasett med komplekse strukturer og granulerte data-elementer. I tillegg byr det på utfordringer når hver enkelt skyplattform-produsent strukturerer sine kostnadsdata ulikt. FinOps Foundation har utarbeidet et format som kalles FOCUS. Focus står for FinOps Open Cost and Usage Specification, og skal bidra til å redusere kompleksiteten rundt kostnadsdata fra skyløsninger, ved å normalisere dataene slik at de er konsistente på tvers av produsenter.

Denne standardiseringen av kostnadsdata på FOCUS-format er allerede støttet av de største skyplattform-produsentene og flere SaaS-produsenter har begynt å støtte formatet den siste tiden.

Behovet for å benytte FOCUS-standardiserte data er større når man er multi-cloud, men det vil også gi mening å benytte dette formatet selv om virksomheten kun bruker én skyprodusent. Standardisering av kolonnenavn gjør at man bruker samme språk i kostnadsrapporter og gjør kommunikasjonen og forståelsen av rapportene enklere internt i virksomheten.

De største skyplattform-produsentene har støtte for eksport av FOCUS-standardiserte kostnadsdata og de tilbyr også ferdige maler for sine respektive BI-løsninger. Som eksempel tilbyr Microsoft maler i PowerBI som bruker FOCUS-standardiserte kostnadsdata.

FOCUS
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Øvrig veiledning

Eksempler på aktiviteter og ansvarsfordeling

Dashboards for kostnadsrapportering

Å sette opp og utvikle egne dashboards basert på virksomhetens valgte BI-løsning vil kreve et nært samarbeid mellom FinOps-ansvarlig, utvikling/analyse og produkteiere for å kunne samle og integrere data som gir tilstrekkelig verdi og innsikt. Først må datakildene defineres, og deretter må det defineres hvilke felter som kreves for å lage visualiseringene som gir innsikt og verdi for virksomheten.

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereUtviklingIT driftRegnskap
Definere datakilderUHKIKIKII
Samle og integrere data som gir verdi og innsiktUHKIKIII
Utvikle visualiseringer og dashboardUHKIKIII
HUKI-matrise

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

Rapporter for bærekraft

Behov for rapportering av bærekraft gjør at IT ledelse må sørge for at IT drift implementerer eller aktiverer bærekrafts-rapportering i skyplattformen. I noen sammenhenger vil det være den FinOps-ansvarlige som bringer resultatene i disse rapportene videre til interessenter i virksomheten, f.eks. til bærekrafts-ansvarlige, ledere, eller andre. Et forslag til aktiviteter og ansvarsmodell følger under:

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereIT driftRegnskap
Definere behov for bærekrafts-rapportering i skyplattformerIHUIKI
Implementere verktøy for bærekrafts-rapporteringKIHIUI
Dokumentere og rapportere funn fra bærekrafts-rapporteneUHIKI
HUKI-matrise

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

Eksterne lenker

Kontakt

Gi oss tilbakemelding!

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!

E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.