Budsjetter & varslinger

Budsjetter & varslinger

For å sikre kostnadseffektivitet og optimal ressursbruk i skyplattformene er det viktig å ta i bruk funksjonene for budsjetter og varslinger.

Budsjetter og budsjettvarslinger

I skyplattformer er budsjetter et verktøy som hjelper virksomheten med å overvåke og kontrollere kostnadene sine. Ved å sette opp budsjetter kan du definere økonomiske grenser for hvor mye du ønsker å bruke på ulike ressurser og tjenester i skyen. Dette gjør det mulig å holde oversikt over utgifter og unngå overskridelser. Det er mulig å ha flere budsjetter som er knyttet til ulike applikasjoner og som har ulike ansvarlige budsjetteiere. Denne kostnadsinnsikten støtter FinOps-prinsippet om ansvarliggjøring og fremmer at ansvarlige personer i organisasjonen tar eierskap til sine skykostnader. En viktig forutsetning for god budsjettering er at virksomheten allokerer sine skykostnader på ansvarlige organisasjonsenheter ved hjelp av tagging og merking.

Budsjettvarslinger er en annen viktig funksjon som hjelper med å overvåke, kontrollere og unngå uventede kostnader. De fleste skyplattformene har funksjonalitet som lar brukerne opprette kostnadsvarslinger. I praksis innebærer dette at brukerne kan definerer terskelverdier for sine budsjetter og på den måten få automatiske e-post varslinger når terskelverdiene er i ferd med å nås. Dette gjør det enklere å iverksette nødvendige tiltak i tide for å unngå budsjettoverskridelser.

Budget alerts
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Beste praksis

Beste praksis er å ha flere budsjetter for ulike scope, for eksempel ett overordnet budsjett for hele faktureringskontoen (billing account), i tillegg til individuelle budsjetter basert på tagging og merking på lavere nivå. Relevante tags i denne sammenhengen kan være på avdelingsnivå, applikasjonsnivå, workloadnivå eller lignende. I tillegg er det beste praksis å benytte budsjettvarslinger og ha en plan som kan iverksettes ved avvik fra budsjett.

Øvrig veiledning budsjetter og budsjettvarslinger

Eksempel på aktiviteter og ansvarsfordeling

Ansvaret for å definere budsjetter ligger normalt hos regnskap og produkteierne i samråd med IT drift og FinOps, som sammen må definere hva budsjettene skal være innen de ulike applikasjonene.

Ansvaret for implementeringen av budsjett og varsling er en teknisk fremgangsmåte som IT drift normalt utfører, da det krever tilganger til plattformene.

Forekommer det behov for justering av budsjetter må dette ansvaret ligge hos produkteiere som i samråd med regnskap definerer nytt budsjett og sørger for at dette blir implementert.

Hovedansvaret for å følge med vil ligge hos produkteiere, som jevnlig må følge med på sitt budsjett for å se at kostnadsutviklingen er i tråd med prognosen og budsjettet deres. Oppstår det en varsling må også produkteier ha ansvaret for en beredskapsplan og iverksette denne.

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteierIT driftRegnskap
Definere budsjetter for workloads/applikasjonerIHKKU
Implementere eller endre budsjetter og varslinger i skyplattformenIHIUK
Justering av budsjetterIHUIK
Jevnlig overvåke og følge med på budsjetter og utviklingen av disseIHUKI
Beredskapsplan ved varslingIHUKI
HUKI-matrise

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

Eksterne lenker

Avviksvarslinger

Avviksvarsling i skyplattformer er en kritisk funksjon som hjelper virksomheten med å opprettholde kontroll og sikkerhet. Det kan oppstå situasjoner hvor ressursforbruket eller aktiviteten avviker fra det normale, eller forventede mønsteret. Dette kan skyldes en rekke faktorer, inkludert feilkonfigurasjoner, sikkerhetsbrudd, eller uventede endringer i bruksmønstre.

Avviksvarsling fungerer ved å overvåke skyinfrastrukturen kontinuerlig og identifisere uregelmessigheter som kan indikere potensielle problemer. Når et avvik oppdages, sendes det umiddelbart en varsling til definerte ansvarlige personer via e-post, slik at de kan undersøke og iverksette nødvendige tiltak. Dette kan innebære å justere konfigurasjoner, styrke sikkerhetstiltak, eller optimalisere ressursbruk. Det er flere fordeler ved å implementere avviksvarslinger. Under nevnes noen av de viktigste:

Tidlig identifisering av problemer

Ved å identifisere avvik tidlig, kan virksomheter forhindre at små problemer utvikler seg til større, kostbare hendelser.

Forbedret sikkerhet

Avviksvarsling kan bidra til å oppdage sikkerhetsbrudd eller mistenkelig aktivitet, slik at man kan reagere raskt og beskytte sensitive data.

Optimalisering av ressursbruk

Ved å overvåke ressursforbruket og identifisere ineffektiviteter, kan virksomheter optimalisere bruken av skyressurser og redusere kostnader.

Implementering av avviksvarsling i skyplattformer og rutine for håndtering av disse, er en viktig del av den helhetlige skystrategien.

Beste praksis

Beste praksis innen avviksvarsling anses som følgende: 1) Automatisering av avviksvarsler (meldinger til de ansvarlige), og 2) En beredskapsplan. En forutsetning for å kunne sende varsler til de ansvarlige er en tagging-strategi som er implementert, hvor man definerer hvilke roller eller enheter som skal motta varslinger.

Øvrig veiledning avviksvarslinger

Eksempel på aktiviteter og ansvarsfordeling

Det vil være IT drift eller noen ansvarlige for administrasjon av skyplattformen som må aktivere og konfigurere avviksvarslingen. Hvem som skal motta varslene må avklares, men normalt sett vil dette være enten den FinOps-ansvarlige eller produkteiere. Avviksvarsling skjer stort sett på abonnementsnivå så det må tas hensyn til dette under konfigureringen av hvem som skal motta varslene på e-post.

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereIT driftRegnskap
Aktivering og konfigurering av avviksvarsling i portaleneKHKUI
Beredskapsplan ved avvikUHKKI
HUKI-matrise

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

Eksterne lenker

Kontakt

Gi oss tilbakemelding!

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!

E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.