FinOps team og roller
På denne siden vil du lære mer om det tverrfaglige FinOps-teamet, hvem som bør samarbeide og hvilke roller teamet bør omfatte.
Beskrivelse
Forankring hos ledelsen og et tydelig mandat for FinOps bør være den første øvelsen som gjennomføres i virksomheten.
Deretter må virksomheten utnevne én eller flere personer som skal ha et overordnet ansvar for FinOps. Denne rollen må deretter kartlegge hvem som er relevante interessenter og samarbeidspartnere, og etablere et FinOps team. Relevante interessenter kan være alt fra regnskap, økonomi og innkjøp til IT drift, produkt/applikasjons-eiere og IT-ledelse.
Det anbefales at det i virksomhetens IT og sky-strategi foreligger en definisjon av FinOps teamet, eller i det minste rollen som har ansvar for å gjennomføre FinOps-aktiviteter. I noen sammenhenger vil det være naturlig at virksomhetens lisens-ansvarlige får utvidet sitt ansvarsområde til å inkludere FinOps.
Teamet må også ha en plan for kommunikasjon og samhandling, f.eks. gjennom jevnlige statusmøter og bruk av teknologi for samhandling som Teams/Slack og Sharepoint/Wiki-løsninger.

Beste praksis
Beste praksis er å etablere et tverrfaglig team som innehar nødvendig kunnskap til å lykkes med FinOps. Det tverrfaglige teamet bør som hovedregel minimum bestå av 1) hovedansvarlig for FinOps, 2) representant fra økonomi eller regnskap som har ansvar for sky-utgifter, og 3) noen fra IT-drift som arbeider med skyplattformene.
Beskrivelse av FinOps roller
Under har vi definert roller som kan være aktuelle å inkludere i arbeid med FinOps. For å kunne identifisere hvilke stillinger i virksomheten vi henviser til i aktivitetene, inkluderer vi her en definisjon av rollene som brukes. I den øvrige veiledningen, vil det benyttes HUKI-matriser for å synliggjøre hvem som bør ha ansvaret for å gjennomføre ulike FinOps aktiviteter.
Rolle | Definisjon / Rollebeskrivelse |
---|---|
FinOps | FinOps-rollen innebærer å utføre FinOps-funksjonen i virksomheten. Dette trenger ikke nødvendigvis å være en ny stilling, men kan være et ansvar som tildeles en eksisterende medarbeider. I noen tilfeller er det naturlig at virksomhetens lisens-ansvarlige også tar på seg FinOps-rollen. |
Ledelse | Ledelsen styrker organisatorisk tilpasning for å prioritere FinOps-initiativ, muliggjør handling for å overvinne FinOps-utfordringer og knytter beslutninger om skyteknologi til virksomhetens mål. |
Produkteier | Definerer behov og prioriterer FinOps-aktiviteter, involverer og delegerer ansvar og oppgaver til andre ressurser, og kan forklare verdien av aktivitetene. |
IT drift | Ansvarlig for å designe, administrere og optimalisere skyinfrastruktur for å oppnå kostnadseffektivitet, ytelse og pålitelighet, samtidig som sikkerheten og samsvaret i skyomgivelsene sikres. |
Regnskap | Dette er i mange tilfeller kontroller-funksjonen som mottar faktura fra skyleverandørene. De har en interesse av å forstå innholdet i fakturaen, prognoser og budsjetter fra FinOps. |
Innkjøp | Innkjøp er en interessent innen FinOps og bistår med optimalisering på avtalenivå gjennom å bistå med å fremforhandle gode betingelser med skyleverandørene. |
SAM/ITAM | Hjelper til med optimalisering gjennom informasjon om eksisterende programvarelisenser som kan benyttes i sky, forstår regelverk knyttet til disse lisensene, m.m. |
Virksomhetsarkitekt | En virksomhetsarkitekt veileder prosessen med å planlegge og designe IT-systemer og kapabiliteten til en virksomhet for å møte ønskede organisatoriske mål. Valg av leveransemodell, tjenestemodell og teknologi vil legge føringer på fremtidige skykostnader. |
Utvikling | IT-utviklere utvikler, designer og integrerer fleksible IT-løsninger i virksomheten. |
For virksomheter med et lite IT-miljø, vil det ikke alltid være formålstjenlig å utnevne en egen dedikert FinOps-ressurs som utelukkende jobber med aktiviteter innen FinOps. I disse tilfellene er det naturlig at aktuelle roller får tilpasset sitt ansvarsområde til å inkludere FinOps-aktiviteter i tillegg til andre arbeidsoppgaver.
Nyttige lenker
FinOps foundation har også i sitt rammeverk definert roller, kalt personas som de anbefaler å inkludere i arbeid med FinOps.
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!
E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)