Støtteverktøy
På denne siden vil du lære mer om ulike typer FinOps-verktøy som finnes og hvilke vurderinger som må gjøres for å finne den beste løsningen for din virksomhet.
Introduksjon
Det finnes et vidt spekter av ulike støtteverktøy som kan benyttes for å effektivisere og forenkle oppfølgingen av FinOps. Hvilket verktøy som passer best for din virksomhet vil avhenge av modenhet, organisering og IT-miljø.
Før man velger verktøy anbefales det å gjennomføre en behovs- og markedsanalyse. Målet med analysen er å få god forståelse av hva som vil skape merverdi for de som skal bruke verktøyet. Dette henger naturligvis tett sammen med å ha god kjennskap til og forståelse av de FinOps aktivitetene og oppgavene som gjennomføres i virksomheten. Etter at behovet er vurdert, er neste oppgave å sette seg inn i hvilke verktøy som er tilgjengelig på markedet, og hvilke av disse som vil dekke virksomhetens behov på best måte. Valg av FinOps-verktøy bør gjøres på et godt fundament og det er viktig å ha en klar forståelse av kostnadene som verktøyet har opp mot hvilken verdi man får ut av det. Det understrekes at det finnes svært mange ulike løsninger å velge mellom, og at det i mange tilfeller ikke er nødvendig å anskaffe et helt nytt verktøy.

Beste praksis
Beste praksis er å gjennomføre en behovs- og markedsanalyse og få en klar formening om hvilket behov virksomheten har og hvilke løsninger som kan benyttes for å dekke behovet. Når det gjelder valg av verktøy, bør det først vurderes om native løsninger eller verktøy for utvidet rapportering dekker behovet, før man vurderer tredjepartsløsninger eller om det skal utvikles noe på egenhånd. Undersøk også om virksomheten benytter andre systemer/plattformer idag som har funksjonalitet for FinOps/kostnadsstyring.
Native verktøy
Begrepet native verktøy, gjerne kalt native tools, brukes om kostnads-verktøy som er inkludert som en del av skyplattformen. Disse verktøyene er gjerne gratis tilgjengelig som en del av avtalen med leverandøren, og gir normalt innsikt i kostnader, anbefalinger om optimaliseringsaktiviteter som kan vurderes, funksjonalitet for budsjettering og varslinger, m.m.
Verktøy for utvidet rapportering
Verktøy for utvidet rapportering, er programvare som ikke koster noe å lisensiere og gir tilgang på funksjonalitet utover det som tilbys i native verktøyet. Det vil påløpe kostnader ved hosting i skyplattformen i forbindelse med lagring og prosessering av data, samt for lisenser, for å visualisere dataene i en BI-løsning. Dette er riktignok minimalt sammenlignet med andre, dyrere alternativer.
AWS Cloud Intelligence Dashboards
Cloud Intelligence Dashboards er et åpen kildekode-rammeverk, utviklet og vedlikeholdt av en gruppe AWS-ere. Verktøyet gir innsikt og optimaliseringsmuligheter gjennom dashboards i QuickSight, AWS sin BI-løsning. Lisenser til QuickSight vil påløpe kostnader. CID er støttet av Well Architected rammeverket til AWS, og dashbordene kan implementeres relativt enkelt ved å bruke en Cloud Formation mal eller fra kommandolinjen i AWS. Dashbordene hjelper kundene med å forstå kostnadsbruk, optimalisere kostnader, implementere beste praksis for styring og forbedre operasjonell drift.
Azure Optimization Engine
For Microsoft Azure finnes det ferdige maler og koblinger mellom Azure-portalen og Microsoft Power BI. I tillegg finnes Azure Optimization Engine (AOE), en løsning som utvider og beriker optimaliserings-anbefalinger for Azure-plattformen. Det kan forklares som en utvidelse av Azure Advisor. For noen rapporter vil det kreve bruk av PowerBI, en BI-løsning fra Microsoft som krever egne lisenser.
Google Cloud Cost Management with Looker and BigQuery
Cloud Cost Management fra Google er en løsning som tilbyr blant annet ferdige maler i Google sitt BI-verktøy, Looker. Løsningen er ment som en utvidelse av kostnadsfunksjonaliteten som allerede finnes i plattformen. Egne lisenser til Looker forutsettes.
Tredjeparts FinOps-løsninger
Det finnes også mange tredjeparts FinOps-verktøy. Dette er større og mer omfattende verktøy som krever egne lisenser. Felles for disse er at de forsøker å dekke hele eller deler av FinOps livssyklusen med innsikt, optimalisering og drift. Dersom man har høys skyforbruk spredt på mange ulike typer tjenester, kan det være aktuelt å vurdere et slikt verktøy.
Apptio Cloudability
IBM Apptio Cloudability er en ledende FinOps-løsning som har som mål å gi innsikt og anbefalinger om skyforbruk, kostnader og optimaliserende tiltak. I tillegg har løsningen et ticket-system og kan spore avkastning på investering med en såkalt ROI-tracker.
Turbonomic
Turbonomic er et sky-administrasjonsverktøy som hjelper til med automatisering og forenkling av oppgaver, i tillegg til å ha FinOps-aktiviteter og innsikt i optimaliserende tiltak. Verktøyet kan også optimalisere tradisjonelle datasenter-løsninger som VMware.
Flexera One
Flexera har lenge spesialisert seg innen IT Asset Management og Software Asset Management, altså lisensstyring. Deres produkt Flexera One er også en ledende FinOps-løsning som har som mål å dekke hele FinOps livssyklus med innsikt i kostnader og forbruk, optimaliserende tiltak og forvaltning, samtidig som de også håndterer tradisjonell styring av programvarelisenser.
VMware Tanzu CloudHealth
VMware har også en løsning for FinOps. Verktøyet har, i likhet med Cloudability og Flexera One, et mål om å dekke hele FinOps livssyklus gjennom innsikt i kostnader, optimaliserende aktiviteter og sporbarhet. CloudHealth integrerer seg med VMware's eksisterende økosystem, og for å få full gevinst fra verktøyets muligheter innen automatisering forutsetter det at man bruker andre VMware verktøy også.
Andre typer verktøy
Det er flere som velger å skreddersy sine egne verktøy. Fordelene er at man styrer hva som legges inn av data og hvordan rapportene ser ut. Ulempene er at det for store, komplekse miljøer krever flere ressurser og høyere kompetanse for å utvikle og vedlikeholde en slik løsning.
En annen kategori av verktøy som er verdt å nevne, er skyadminstrasjonsverktøy som kan brukes til å kontrollere kostnader. Flere av disse er ikke per definisjon FinOps-verktøy som understøtter alt av aktiviteter og faser i FinOps, men har allikevel funksjonalitet som kan støtte opp om eller forenkle deler av arbeidet. Under presenterer vi noen slike verktøy.
Cloud Custodian
Cloud Custodian er et gratis open-source verktøy som hjelper virksomheter med å administrere sky-ressurser ved å filtrere, tagge og deretter anvende policyer (aksjoner/handlinger) på dem. Ved hjelp av et YAML-basert domene-spesifikt språk (DSL) kan brukere definere regler for å sikre en godt administrert skyinfrastruktur som både er sikker og kostnads-optimalisert. Cloud Custodian konsoliderer mange av de ad-hoc skriptene virksomhetene bruker til et lettere og mer fleksibelt verktøy med enhetlige målinger og rapportering. Cloud Custodian støtter administrasjon av AWS, Azure og GCP offentlige sky-miljøer, samt Kubernetes, Tencent Cloud og OpenStack i beta. Eksempler på policyer som er relevante i FinOps-sammenheng er regler for automatisk oppe- og nedetid på VMer, automatisk sletting av ubrukte disker, IP-adresser og nettverkskort, m.m.
Infracost
Infracost er et verktøy som brukes for proaktiv FinOps for utviklere. Det er spesielt nyttig for de som bruker Terraform, da det gir kostnadsestimater for infrastruktur før distribusjon/implementering av endringer. Infracost har et åpent API med priser fra AWS, Azure og GCP som oppdateres ukentlig. Utviklere kan bruke Infracost som en del av sine DevOps-prosesser (CI/CD) for å sjekke kostnadene for prosjektet sitt eller se prisendringer før de rulles ut.
OpenCost og KubeCost
OpenCost er et open-source verktøy for kostnadsinnsikt og allokering i Kubernetes-miljøer, og fungerer på tvers av tradisjonelle installasjoner i datasentre og container-administrerte tjenester. KubeCost er den betalbare utgaven av OpenCost for kostnadsinnsikt, allokering og optimalisering av Kubernetes-miljøer.
Kontakt
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!
E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)