Analyser

Analyser

Her kan du lære mer om ulike analyser og aktiviteter som kan gjennomføres som en del av arbeidet med FinOps.

Beskrivelse

Det er et vidt spekter av ulike analyser som kan gjennomføres som del av FinOps-arbeidet, på denne siden presenterer vi de viktigste. De faste aktivitetene som må gjennomføres på jevnlig basis, er analyser av sky-forbruk, vurdering av reservasjoner og bindingstidsplaner, samt oppfølging av anbefalings-rapporter fra virksomhetens skyplatformer/støtteverktøy.

På grunn av desentralisert styring og drift av skytjenester, er det også relevant å innføre tiltak som sikrer at de riktige personene i virksomheten ansvarliggjøres. Hvordan dette gjøres i praksis, vil avhenge av virksomhetens organisering, men innebærer at relevante kostnadsrapporter utarbeides og distribueres til relevante brukergrupper og interessenter.

For virksomheter som er interessert i å gjøre det lille ekstra, kan tiltak som bidrar med å oppmuntre de ansatte være interessant.

Illustrasjon av hvordan skytjenester følger en konsumbasert prismodell
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Beste praksis

Beste praksis er at FinOps-ansvarlig gjennomfører jevnlige analyser av sky-forbruk og kostnader opp mot virksomhetens målsetninger. Dette innebærer å vurdere status for pågående tiltak og se på mulighetene for å innføre nye tiltak, gjennomgå anbefalinger fra portaler/støtteverktøy og vurdere utnyttelsen av eksisterende reservasjoner og savings plans. I tillegg bør virksomheten synliggjøre kostnader for ansvarlige personer i virksomheten ved å tilgjengeliggjøre relevante dashboards og kostnadsrapporter.

Analyser av sky-forbruk og konsum

Analyse1
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Jevnlige analyser av sky-forbruk og konsum er nødvendige for å kunne lage pålitelige finansielle prognoser og sikre at skyutgiftene støtter den overordnede IT-strategien. Dette gir virksomheten bedre innsikt i kostnadsutviklingen og mulighet til å planlegge ressursbruk i tråd med langsiktige strategiske mål.

Analyser av fakturaer fra produsentene sett opp mot faktisk forbruk er også en aktivitet som kan gjøres for å sikre at forpliktelsesplaner oppfylles, at rabatter, reservasjoner (RI), savings plans, m.m. er applisert og at man faktureres korrekt.

Det anbefales å gjennomføre jevnlige gjennomganger av sky-forbruk og kostnader sett opp mot virksomhetens overordnede mål. Det er normalt den som er ansvarlig for FinOps som har ansvaret for utføring av denne aktiviteten.

Gjennomgang av optimaliserings-aktiviteter

Denne aktiviteten er nødvendig for å sikre at sky-ressurser brukes effektivt og for å unngå unødvendige utgifter. Dette bidrar til å maksimere avkastningen på skyinvesteringer og opprettholde en bærekraftig økonomisk strategi. Det anbefales å gjennomføre jevnlige møter med relevante interessenter hvor man vurderer nye tiltak, gjennomgår status for pågående tiltak, og diskuterer andre forretningscaser med applikasjonseiere.

Det er essensielt å følge med på advisor-rapportene og anbefalingene fra skyplattformene som AWS Trusted Advisor, Azure Advisor og GCP FinOps hub fordi de gir innsikt i optimaliseringsmuligheter og potensielle kostnadsbesparelser. Ved å implementere disse anbefalingene kan virksomheten forbedre ytelsen, øke sikkerheten og redusere unødvendige utgifter.

Det er også viktig å sikre at eksisterende reservasjoner og savings plans utnyttes i tilstrekkelig grad, og vurdere om disse skal videreføres, stoppes eller byttes. Det må også gjøres jevnlig vurdering av hvorvidt nye reservasjoner eller savings plans bør bestilles.

Analyse2
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Ansvarliggjøring av sky-kostnader

Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Ansvarliggjøring av sky-kostnader innebærer at kostnadene allokeres til de avdelingene eller teamene som faktisk bruker ressursene, noe som gir dem direkte eierskap og skaper insentiver for kostnadsbevissthet. Dette kan gi verdi ved å fremme ansvarlig ressursbruk, redusere overforbruk og sikre kostnadseffektiv og bærekraftig utnyttelse av skyinfrastrukturen.

Som ledd i ansvarliggjøringen kan det gjennomføres ‘showback’ av kostnader og eventuelt internfakturering, ‘chargeback’, dersom dette er en definert praksis i virksomheten. Chargeback, eller internfakturering, er en metode som brukes for å fordele kostnader for skyressurser internt i virksomheten. Dette innebærer at hver forretningsenhet blir ansvarlig for sitt eget forbruk av skyressurser og blir fakturert en andel av kostnadene basert på bruken av tjenestene.

Målet med chargeback er å insentivere forretningsenhetene til å kontrollere og optimalisere sine egne kostnader. Showback er en relatert metode hvor bruk og kostnader spores, men betalingen kommer fra et sentralt budsjett. Dette kan være et første skritt for å hjelpe ledere med å forstå hvor ressursene blir brukt uten å pålegge de enkelte enhetene direkte kostnader. Dette gjøres gjennom å dele kostnadsrapporter eller dashboards som viser kostnadsinnsikt med de relevante interessentene.

Å tilgjengeliggjøre kostnadsrapporter for relevante interessenter er essensielt, siden det øker bevisstheten rundt kostnadene og fremmer ansvarliggjøring. Det anbefales å tilgjengeliggjøre kostnadsrapporter, eller at det gis tilgang til egne dashboards, slik at relevante personer har mulighet til å følge opp sine ansvarsområder.

Oppmuntring

En viktig oppgave for FinOps-ansvarlig vil også være å bidra til oppmuntring og begeistring rundt FinOps-relaterte aktiviteter, spesielt kostnads-optimaliserende tiltak.

Oppmuntring til gjennomføring av optimaliserende aktiviteter kan gjøres på flere måter. Her har vi listet opp noen eksempler:

  • Tildeling av virtuelle prestasjonsmerker (virtual achievement badges) til personer eller team som har realisert besparelser gjennom FinOps aktiviteter.
  • Resultattavle som publiseres på intranett som viser personer eller team som har realisert kostnadsbesparelser, hvilken sum og måned det gjelder. Resultattavler brukes ofte i «gamification» for å motivere og engasjere deltakere ved å vise hvem som leder og hvem som trenger å forbedre seg.
  • Å feire enkeltpersoner eller team som utfører optimaliseringene, og fremheve de positive effektene dette har på det totale skyforbruket er en flott måte å engasjere og oppmuntre teamene på.
Gamification
Dette bildet er generert av kunstig intelligens

Øvrig veiledning

Eksempler på aktiviteter og ansvarsfordeling
AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereIT driftRegnskap
Innsamling av data fra skyportaler og fakturaerUHIKIKI
Analyse av funn, sett opp mot eksisterende budsjetter, planlagte tiltak, og historiske dataUHIKIKI
Rapportering til ledelse om utviklingen av skykostnader og prognoserUHIIIKI
Sammenligning av fakturaer med faktisk konsum rapportert i portalene til produsenteneUHIKIKI
HUKI-matrise: Analyser av sky-forbruk og konsum

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereIT driftRegnskap
Kartlegge og dokumentere anbefalinger fra portaleneUHIKII
Kartlegge andre mulige optimaliserende tiltakUHIKII
Dialog med produkteiere for å avklare hvor realistiske tiltakene erUHIKII
Planlegge tiltak og opprette tickets i virksomhetens service-portal for gjennomføring av tiltakKIHUKII
Implementere anbefalte tiltak basert på ticketIHKIUI
Dokumentere besparelser og kostnadsunngåelser som følge av tiltakUHIKIKI
HUKI-matrise: Gjennomgang av optimaliserings-aktiviteter

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereIT driftInnkjøp
Forstå utnyttelsen av eksisterende reservasjonerUIHIKI
Stoppe eller bytte inn uutnyttede reservasjonerUIHIKI
Analysere behov for nye reservasjonerUHKIII
Bestille nye reservasjoner i sky-portalenUIHIKI
Dokumentere besparelser som følger av reservasjoneneUHIIKI
HUKI-matrise: Gjennomgang av reservasjoner

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert

AktivitetFinOpsIT ledelseProdukteiereIT driftInnkjøp
Forstå utnyttelsen av eksisterende savings plansUIHIKI
Analysere behov for nye savings plansUHKIII
Bestille nye savings plans i sky-portalenUIHIKI
Dokumentere besparelser som følger av reservasjoneneUHIIKI
HUKI-matrise: Gjennomgang av savings plans

H = Hovedansvarlig, U = Utførende, K = Konsultert, I = Informert


Kontakt

Gi oss tilbakemelding!

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger? Ta kontakt med oss!

E-post: markedsplassen [at] dfo.no (markedsplassen[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.